Forside Byg dit eget forløb Løb aktivitet “Rigtig” længdespring

Hurtige ben

icons/agegroup.png
0.-3. klasse
icons/time.png
15 min.
icons/place.png
Ude
icons/atletik_loeb.png
Løb
icons/type_26.png
26
icons/equipment.png

Udstyr

  • 4 kegler
icons/goals.png

Læringsmål

Eleverne skal løbe hurtigt og lære at bevæge benene så hurtigt som muligt. De skal bliver fortrolige med at løbe hurtigt og kontrolleret.

Introduktion

Her går det ud på, at I skal løbe mange gange og på mange forskellige måder.

Husk at holde gode pauser – det er rigtig god træning, som ligner det, som ”rigtige” atletikudøvere træner. De træner deres løbeteknik netop med nogle af de øvelser, som I skal lave. I får en god kropsfornemmelse, som er nødvendig for, at I senere kan arbejde med at lære den helt rigtige løbeteknik.

Introspørgsmål
  • Hvornår er det godt at kunne løbe hurtigt?

Løb på forskellige måder

Sammen med jeres lærer skal I sætte fire kegler op, så de danner en firkant, hvor hvert ”ben” i firkanten er cirka 20-25 meter langt.

Nu skal I dele jer op i fire hold. Der starter et hold fra hver sin kegle.

Når jeres lærer giver signal, skal I løbe hen til den næste kegle på forskellige måder. Her er nogle forslag:

  • Høje knæløft
  • Hælspark
  • Gadedrengehop
  • Små, korte LYNHURTIGE skridt
  • Strakte ben (”soldaterben”)
  • LAAAAAANGE skridt
  • Brug armene rigtig meget
  • Tilpas lange skridt
  • Løb MEGET dybt nede i knæene
  • Løb MEGET højt oppe på tæerne
  • Hinke på højre ben
  • Hinke på venstre ben
  • Stående start – ”På pladserne – Sæt – LØB!

Refleksion

  • Hvilken løbemåde var sjovest?
  • Hvilken løbemåde passede bedst til jer?
  • Hvorfor bliver man forpustet, når man løber?