Forside Byg dit eget forløb Løb aktivitet Seksdagesløb

Fang hinanden

icons/agegroup.png
0.-3. klasse
icons/time.png
15 min.
icons/place.png
Ude
icons/atletik_loeb.png
Løb
icons/type_26.png
26
icons/equipment.png

Udstyr

  • 4 kegler
icons/goals.png

Læringsmål

Eleverne skal prøve at starte deres løb fra mange forskellige startpositioner og på den måde øve deres kropsbevidsthed under løb. En god kropsbevidsthed er afgørende for, at eleverne senere kan lære teknikken til sprintløb, starte i startklodser, løbe stafetløb og løbe hækkeløb.

Gør jer klar

I skal gå sammen to og to. I skal skiftevis prøve at fange hinanden over en distance på cirka 20 meter. Sammen med jeres lærer skal I sætte kegler op, så I ved, hvorfra I skal starte og slutte.

I træner både jeres reaktionsevne og jeres hurtighed. Og så er det rigtig god styrketræning for benene at skulle starte hurtigt fra mange forskellige startpositioner.

Introspørgsmål
  • Tænk over, hvad du bedst kan lide: At løbe i fuld fart, løbe hurtigt og lidt længere eller langsomt og meget langt?
  • Ræk hånden op: Hvor mange er der i klassen, der bedst kan lide at løbe stærkt? Lidt længere? Rigtig langt?
  • Hvordan ved I, hvad I bedst kan lide at løbe?

Kom hurtigt ud af starthullerne

I skal ligge eller stå lige bag hinanden. Når jeres lærer råber ”LØB!,” skal I begge to løbe frem og den bagerste skal prøve at fange den forreste ved at klappe med hånden på skulderen. Husk, at bytte plads. Her er forskellige måder, I kan starte på:

1. Lig på maven med hænderne langs siden

2. Lig på ryggen med hovederne væk fra løberetningen og med hænderne langs siden

3. Lig på ryggen med hovederne i retning mod løberetningen

4. Stående hop på stedet

5. Stående knæløft på stedet

6. Siddende på hug

7. Siddende med benene strakt foran

 

Refleksion

  • Hvorfor er det rigtig svært at starte hurtigt, når man ligger ned eller sidder på hug?