Forside Byg dit eget forløb Løb aktivitet Futtog

Cooper-test

icons/agegroup.png
4.-7. klasse
icons/time.png
20 min.
icons/place.png
Ude
icons/atletik_loeb.png
Løb
icons/type_aktivitet.png
aktivitet
icons/equipment.png

Udstyr

  • 16 kegler
  • Evt. nummersedler
icons/goals.png

Læringsmål

Eleverne lærer at arbejde med deres udholdenhed og lærer deres krop at kende – hvor meget kan de presse sig selv.

Introduktion

Cooper test er en løbetest som mange professionelle løbere bruger til at teste, hvor udholdende de er. Det handler om at kende sin krop, så man ikke får løbet for hurtigt fra starten, men heller ikke for langsomt.

Introspørgsmål
  • Hvor langt tror I på forhånd, at I kan løbe?
  • Har I lagt en taktik for, hvordan I vil løbe testen?

Hvor langt kan du løbe på 12 minutter?

  • Lav en cirkelbane, som er 200 meter rundt. Aftal, hvilken vej I løber rundt
  • Når jeres lærer sætter i gang, skal I løbe, så langt I kan på 12 minutter.
  • Jeres lærer registrerer, hvor mange omgange I løber.
  • Når tiden er gået, så stopper I op præcis, hvor I er kommet til. Og bliver stående.
  • Jeres lærer noterer, hvor langt I hver især har løbet på de 12 minutter.

Gentag eventuelt testen med tre-fire ugers mellemrum og se, om I har fremgang.

Refleksion

  • Kunne du måske have løbet længere i Coopertesten?
  • Hvad var udfordrende ved den test?
  • Hvad tænkte I på, mens I løb?