Forside Byg dit eget forløb Løb aktivitet Rigtig sprintstart

6-dages løb

icons/agegroup.png
0.-3. klasse
icons/time.png
25 min.
icons/place.png
Ude eller inde
icons/atletik_loeb.png
Løb
icons/type_aktivitet.png
aktivitet
icons/equipment.png

Udstyr

  • 12 kegler
icons/goals.png

Læringsmål

Her skal eleverne bruge alt, hvad de har lært om at løbe. Med denne aktivitet træner eleverne især deres fornemmelse for tempo og øger deres kendskab til dem selv og deres krop.

Konkurrer i forskellige stafetløb

Ideen kommer fra cykelløb, hvor der hver vinter er 6-dages løb på cykelbaner over det meste af Europa. Løbene består af hold med to ryttere på hvert hold. Gennem 6 dage konkurrerer de i mange forskellige slags cykelløb for at finde den endelige vinder. Her er en version, hvor det handler om løb.

  • I skal lave en rundbane med kegler. Banen skal være ca. 60-80 meter lang. Er I indendørs, er det OK, hvis den er lidt kortere.
  • I skal dele jer op i hold, så der er tre på hvert hold.
  • Holdene aftaler, hvem der løber første, anden og tredje tur.
  • Man skifter løber ved at klappe i hånden på den næste løber.
  • Alle starter fra samme sted på banen.
  • Nu skal I lave tre forskellige konkurrencer:

Den første er en sprint: Hvert hold skal blot have hver løber rundt en gang. Hvem kommer først? I kan eventuelt notere rækkefølgen på holdene, så nr. 1 får 100 point, nr. 2 får 90 point, nr. 3 får 80 point, nr. 4 får 75 point, nr. 5 får 74 point osv.

Den anden konkurrence er lidt længere. Hver løber skal løbe i alt tre gange rundt på banen. Hvilket hold kommer først? Hver løber skal løbe en omgang ad gangen. Regn pointene ud igen på samme måde som i den første konkurrence.

Den tredje konkurrence handler om at finde den rigtige løber til opgaven. Holdet skal løbe i alt 12 omgange. Men de må selv bestemme hvordan. Skal de skiftes til at løbe en omgang hver? Skal en løber fx tage 10 omgange og de to andre en omgang hver? Det er helt op til holdene at beslutte. Men alle løbere skal løbe mindst en omgang hver. Regn point ud til hvert hold.

  • Til slut tælles pointene sammen: Hvilket hold er sammenlagt bedst til de tre forskellige konkurrencer?
  • Hvis der efter den første konkurrence er meget stor forskel på holdene, kan I ændre lidt på dem, så de bliver mere jævnbyrdige.

Refleksion

Når ”rigtige” atletikudøvere er færdige med en konkurrence, så ”jogger de af.” Det sker ved at de løber meget, meget langsomt og snakker med de andre. Gå sammen to og to og jog nogle omgange på banen. I kan eventuelt tale sammen og besvare de fire spørgsmål herunder.

  • Hvordan fandt I ud af, hvem der skulle løbe hvilke ture i den sidste konkurrence?
  • Hvad var det sjoveste i dag?
  • Hvad var det hårdeste?
  • Hvad gjorde, at det blev hårdt?