Forside Byg dit eget forløb Løb aktivitet Bueløb

30 meter sprint

icons/agegroup.png
0.-3. klasse
icons/time.png
15 min.
icons/place.png
Ude
icons/atletik_loeb.png
Løb
icons/type_aktivitet.png
aktivitet
icons/equipment.png

Udstyr

  • 4 kegler
icons/goals.png

Læringsmål

Skal man løbe hurtigt, skal man lære at bevæge benene så hurtigt som muligt. Eleverne skal løbe mange gange og de skal løbe alt hvad de kan. Eleverne skal vænne sig til at løbe hurtigt og lære at kontrollere løbet.

Introduktion

Skal man løbe hurtigt, skal man lære at bevæge benene så hurtigt som muligt. Her går det ud på, at I skal løbe mange gange, alt hvad I kan, så I vænner jer til at løbe hurtigt og kontrollere jeres løb.

Husk at holde gode pauser – det er rigtig god træning, som ligner det, som ”rigtige ”atletikudøvere træner.

TIP! Armene skal bruges rigtig meget, når man løber sprint. Nogle gange er det faktisk lettere at tænke på at bevæge armene hurtigt. Benene skal nok følge med…

 

Introspørgsmål
  • Hvornår er det godt at kunne løbe hurtigt?

3-2-1 spurt

  • I skal gå sammen tre og tre. Nu skal der løbes hurtigt!
  • Stil to kegler, så de markerer en startlinje og to andre kegler, der markerer mål, cirka 25-30 meter længere ude.
  • I skal starte stående og løbe ALT hvad I kan hen til målstregen.
  • Jeres lærer starter jer med den rigtige startkommando: ”På pladserne – Sæt – LØB!”

Når alle hold har løbet, skal I løbe igen.

  • I skal nu stå sådan, at den langsomste af jer starter forrest ved startlinjen, og de to andre starter længere bagude med den afstand, som der cirka var mellem jer i mål.
  • Læreren starter jer som før. Hvem kommer først?
  • Gentag 3-5 gange.

Afslutning

Slut af med at lave strækøvelser sammen med jeres lærer. Her er tre forslag: