Forside Byg dit eget forløb Kast aktivitet Stjerneløb med poster

Pointstød

icons/agegroup.png
0.-3. klasse
icons/time.png
20 min.
icons/place.png
Ude
icons/atletik_kast.png
Kast
icons/type_aktivitet.png
aktivitet
icons/equipment.png

Udstyr

  • Tryllesnor
  • 2 støtter til højdespring el. lign.
  • 6 tøndebånd
  • 6-8 basketbolde el.lign.
icons/goals.png

Læringsmål

Eleverne skal arbejde med at lave de helt rigtige bevægelser til stød. Det er vigtigt at bruge benene og at strække armen rigtig langt efter bolden, når de afleverer.

Introduktion

Introspørgsmål
  • Når man støder, er det vigtigt, at bruge benene rigtig meget. Hvorfor er det vigtigt?
Gør jer klar
  • Sammen med jeres lærer, skal I gøre klar som vist på tegningen
  • Gå sammen to og to om en bold
  • Det gælder om at støde en bold hen over en høj snor og score point, hvis bolden lander i et tøndebånd

Del evt. klassen op i to hold. Det ene hold starter med Pointstød mens det andet laver Luft-transport-bold. Holdene skal være ca. 15-20 minutter hvert sted.

Hvor mange point kan I støde?

Første omgang:
  • Først får I hver tre forsøg til at støde fra et den ene side af banen, hen over snoren og ramme et tøndebånd. I vælger selv, hvorfra I vil støde
  • Når den ene af jer støder, står den anden bag den anden banehalvdel og samler bolden op
  • Alle boldene trilles tilbage, når ALLE har stødt
  • Tæl jeres point sammen – hvem får flest point på tre forsøg? Hvor mange point fik holdet i alt?
  • Skift, så det er de andres tur til at støde
Anden omgang:
  • I den næste øvelse gælder det om at regne den ud!
  • I er stadig sammen to og to og I skal støde som før, men stødet skal starte fra et tøndebånd på den ene side af snoren og bolden skal lande i et tøndebånd på den anden side.
  • Støder man fra det tøndebånd, der er tættest på snoren, er det ”1-point-tøndebåndet.” Rammer man så et tøndebånd på den anden side, fx det i midten som giver 2 point, skal man gange de to tal med hinanden. 1 x 2 = 2.
  • Støder man fx fra det bagerste tøndebånd, som er ”3-point-tøndebåndet” og rammer det bagerste tøndebånd på den anden side, som også giver tre point, får man 9 point (3 x 3 = 9).
  • Gør som før og tag tre forsøg hver. Læg jeres point sammen. Hvem får flest point? Læg holdets point sammen. Hvilket hold får flest point?

Refleksion

Når I er færdige med at kaste, er det tid til en gang ”Løb & snak.” Løb stille og roligt rundt to og to. Tal med hinanden om:

  • Hvad virkede bedst, når I skulle støde præcist for at bolden skule ramme i et tøndebånd?

Når I har løbet rundt nogle minutter samles hele klassen og læreren samler op på det, I har talt om undervejs.