Forside Byg dit eget forløb Kast aktivitet 6×30 meter sprinterkonkurrence

Boldkast femkamp

icons/agegroup.png
4.-7. klasse
icons/time.png
40 min.
icons/place.png
Ude
icons/atletik_kast.png
Kast
icons/type_aktivitet.png
aktivitet
icons/equipment.png

Udstyr

  • 6 bolde
  • 2 målebånd
  • Scorekort og blyanter
icons/goals.png

Læringsmål

Eleverne skal blive fortrolige med at kaste for fuld kraft og bruge den rigtige teknik med forskellige længder på tilløbet. De skal kunne hjælpe hinanden med gode tips til at kaste længere.

Introduktion

Del klassen op i to hold, der skal kaste fra fx hver sin ende af en fodboldbane.

Boldkast femkamp er en kastekonkurrence, hvor det gælder om at have det bedste samlede gennemsnit fra alle fem konkurrencer.

Gode råd til at kaste langt

Få gode råd til hvordan I kaster laaaangt, i videoerne herunder:

Hvem vinder femkampen?

  • Hvert hold skal gennemføre en ”Boldkast-Femkamp”
  • Hvert hold har tre bolde til at kaste med. Samt et scorekort (download herunder) til at notere resultaterne og noget at skrive med
  • Læg et målebånd ud i kasteområdet, som bruges til at aflæse efter. Aflæs cirkaresultater, så I kan nå at få flere forsøg
  • Find selv ud af, hvordan I vil fordele opgaverne mellem jer, så I skiftes til at kaste, måle resultaterne, kaste/trille boldene tilbage samt notere resultaterne
Gør sådan for at regne ud, hvem, der vinder
  • I har hver tre forsøg i hver øvelse
  • Skriv alle tre resultater ind i skemaet
  • Det bedste forsøg i hver øvelse fra hver på holdet noteres – sæt ring om i skemaet.
  • Læg alle de bedste resultater fra hver på holdet i hver øvelse sammen og del med antallet af kastere på holdet. Så får I gennemsnittet i øvelsen.
  • Læg til slut de fem gennemsnits-resultater sammen til ét samlet resultat for alle fem kast.

Når I mødes med det andet hold til slut, skal I først sammenligne resultaterne fra hver af de fem kast. Til slut finder I den samlede vinder ved at sammenligne det samlede resultat.

Download scorekort til femkampen her.

Afslutning

Løb roligt rundt i 5 minutter og lav til slut strækøvelser. Husk stræk for arme og ryg.